Tip 1: Research

Voor elk sollicitatiegesprek is het goed om research te doen. Een voor de hand liggende bron van research is natuurlijk de website van de organisatie waar je op gesprek gaat. Kijk naast de website ook eens naar artikelen in het nieuws, zo weet je wat de actuele ontwikkelingen zijn binnen of rondom de organisatie. Verder is het ook goed om op de LinkedIn profielen te kijken van je interview partners. Hierbij is het belangrijk dat je kijkt naar de werkervaring en de studieachtergrond.

Tip 2: Introductie over jezelf

Bij sollicitatiegesprekken wordt er vaak gevraagd of je iets
over jezelf wil vertellen. Om ervoor te zorgen dat je een sterk verhaal over
jezelf hebt, is het goed om een bepaalde structuur in dit verhaal aan te
brengen. Dit doe je door een aantal punten uit te lichten. Deze zijn: wat heb
je in het verleden gedaan? Waar sta je nu? En waar zie je jezelf in de
toekomst? Zo weten de interviewpartners precies wat jouw loopbaan is geweest en
wat jouw doelen zijn.

Tip 3: Vragen

Tijdens een sollicitatiegesprek krijg je als kandidaat de ruimte om zelf ook vragen te stellen. Het stellen van een krachtige vraag komt
erg geïnteresseerd over. Het is dan ook erg belangrijk dat hier gebruik van wordt gemaakt. Voorbeelden van goede vragen zijn: welke
ontwikkelingsmogelijkheden zijn er binnen betreffende organisatie? Hoe zien jullie onze samenwerking voor je? Waarom hebben jullie destijds voor deze organisatie gekozen? Neem hierin ook de research mee die je tijdens ‘tip 1’ hebt gedaan.

Tip 4: Be Yourself!

De meest belangrijke tip is om altijd jezelf te zijn tijdens een sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat je je helemaal op je gemak voelt en geef
jezelf de kans om je eigen persoonlijkheid te laten zien. Uiteindelijk is werk een groot onderdeel van je leven en het is dan ook goed als je helemaal op je plek zit.

Met deze blog willen wij jullie een aantal sollicitatietips meegeven ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Mocht je momenteel ergens werken en op zoek zijn naar een nieuwe baan, neem dan gerust contact met ons op. Wij begeleiden onze kandidaten op een persoonlijke wijze en coachen iedereen tijdens de gehele sollicitatieprocedure. Hierdoor sta je nog zelfverzekerder in je schoenen en vind je snel de perfecte baan!

Ben jij een interim secretaresse of een Executive Assistant en opzoek naar een baan? Of ben je op zoek naar een tijdelijke Assistant? Neem dan contact op met Nora.

    Gerelateerde berichten

    Personal Assistant inhuren

    Executive Assistant salaris – wat ga jij verdienen?

    Als je overweegt om als Executive Assistant aan de slag te gaan, is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je kunt verwachten qua salaris. Bij 2ASSISTU begrijpen we dat deze informatie cruciaal is bij het nemen van carrièrebeslissingen. In deze blog gaan we dieper in op het salaris van een Executive Assistant, wat de werkzaamheden inhouden, waarop het salaris is gebaseerd, en hoe je jezelf kunt onderscheiden om een goed salaris te verdienen. Ben je ondertussen al nieuwsgierig naar onze vacatures neem dan snel een kijkje op onze website.
    verschil Office Manager en secretaresse

    Verschil Office Manager en Secretaresse

    In veel organisaties worden de termen "Office Manager" en "Secretaresse" soms door elkaar gebruikt of worden ze als synoniemen beschouwd. Hoewel beide functies gerelateerd zijn aan de ondersteuning van kantooractiviteiten en administratieve taken, bestaan er verschillen tussen de twee rollen. Het begrijpen van deze verschillen is essentieel voor zowel werkgevers die posities invullen als voor professionals die op zoek zijn naar een geschikte rol binnen een organisatie. In deze blog kijken we hoe deze rollen overlappen en waarin ze zich van elkaar onderscheiden.
    TOP